Een maand na ‘dieselgate’, mooi moment om de schade op te nemen en te kijken waar de beleggingskansen liggen in de autosector, signaleert Patrick Beijersbergen.

Het aandeel Volkswagen is gehalveerd sinds het uitbreken van het dieselschandaal en lijkt extreem goedkoop, maar ik zou het nog niet kopen.

De koersen van de andere grote automakers zijn al weer aardig hersteld. De markt denkt blijkbaar dat deze hondsbrutale fraude zich tot Volkswagen beperkt. Duurzaamheid wordt een groter thema in deze sector. Tesla, denkt u misschien direct, maar dat aandeel is vreselijk duur.

Bovendien gaat Tesla niet meer de eerste zijn met de introductie van een volledig elektrische auto die én betaalbaar is én meer dan 300 kilometer kan afleggen op volle batterij. Dat wordt namelijk good old General Motors (GM), dat eind volgend jaar de Chevrolet Bolt op de markt brengt.

Tesla en General Motors

GM kwam deze week met de derde kwartaalcijfers en die waren ijzersterk. Het aandeel kost minder dan 7 keer de winst die voor 2016 wordt verwacht en dan moet de Bolt nog komen. Een doorbraak op de markt voor elektrisch aangedreven auto’s kan een katalysator zijn voor het aandeel GM. Het bedrijf is al flink aan het snijden geweest in het aantal merken en modellen en is nu ‘lean and mean’.

Beleggers krijgen op een aandeel GM een heel aanvaardbaar dividend: ruim 4 procent. De waardering is aantrekkelijk, het imago wordt steeds beter en met de Bolt hebben aandeelhouders General Motors iets om naar uit te kijken. GM is een maand na Dieselgate de beste belegging in deze sector.

Patrick Beijersbergen is beleggingsanalist. Hij schreef onder meer het boek ‘Beleggen kun je zelf, tips & tricks 2016’, dat in november dit jaar verschijnt. De auteur heeft geen aandelen Volkswagen, General Motors of Tesla.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl